follower

ASSALAMUALAIKUM.JEMPUTLA JENGUK BLOG NI.TERIMA KASIH SUDI JENGUK.TINGGALKAN LINK ANDA NTOK AQ FOLLOW YE =)

Friday, February 10

DUNIA TERSEMBUNYI AT TV3




  Yuka suka sangat tonton dokumentari terbaru kat tv3 iaitu Dunia Tersembunyi yang disiarkan pada setiap hari jam 9.00 malam.. "Dunia Tersembunyi" ni bez bagi Yuka coz banyak ilmu berguna yg kita dapat daripada rancangan ni..macam2 ada..semuanya nampak pelik tapi memang benar gituuu..kat Dunia Tersembunyi ni macam2 pekara pelik kita dapat  tonton..menyingkap kebelbagaian kehidupan  manusia di serata dunia..Duia Tersembunyi ini dihoskan oleh pengacara Mohd Raziff Zulkafli. 


 MenerusiDunia Tersembunyi yang berkonsepkan pengembaraan ini memaparkan pengalaman peribadi yang dilalui sendiri oleh krew produksi, menerokai demografi lokasi dan masyarakat dalam usaha menyingkap setiap keunikan. Antara tempat menarik yang menjadi tumpuan adalah Tana Toraja, Pulau Lanjukang (Indonesia),  Zhangjiajie, Lijiang (China), Bijapur & Solapur (India), Ha Giang (Vietnam) dan Manila (Filipina).

 Episod pertama Yuka tonton ialah pasal .maksud sebenar ‘Rambu Solok’. apa yg Yuka tau kt situ mRambu Solok 2 merupakan suatu upacara yg dilakukan kt Tana Toraja, sebuah kawasan pelancongan tercantik di Indonesia. Melalui upacara Rambu  Solok 2 mayat akan dirai selama seminggu dengan pelbagai acara, antaranya, penyembelihan kerbau n  mayat lak  akan diusung dan digoncang sebagai tanda kenangan terakhir sebelum disimpan di dalam rumah khas. Rambu Solok diiktiraf sebagai upacara adat paling mahal di Indonesia kerana menelan belanja ratusan juta rupiah..fuuhhh..


 Then, episod seterusnya Yuka tgok  tradisi melambung bayi yg diamalkan  di Bijapur & Solapur, India.  Walaupun amalan ini diharamkan oleh kerajaan, ia masih diamalkan oleh segelintir komuniti yang terikat dengan kepercayaan adat dan agama sejak 400 tahun dahulu. Setiap tahun, hampir 1000 bayi akan dilambung dari ketinggian 20 kaki rumah ibadat terpilih dan disambung menggunakan cadar dipegang sekumpulan lelaki.

Antara kisah-kisah lain yang Yuka tau akan menyusul dipaparkan adalah ‘Tangisan Pengantin’, ‘Nasib Si Kerdil’, ‘Dunia Wanita’, ‘Pasar Cinta’, ‘Jantina Ketiga’, ‘Isteriku Isterimu’, ‘Waris Sabung’, ‘Korban Jiwa Sati’ dan banyak lagi. so, apa lagi korang jangan lupa tonton lak..rugi lau tak tonton.
.(hehehe..pomott skiit..coz Yuka btul2 minat2 rancangan dokumentari nih: byk prkara trsmbunyi yg kita xtau n akn dpt tau mlalui rancangan ni)
 =)




 




1 comment:

  1. tak jumpa kotak bebel, so saya tinggal jejak kat sini la ya :D
    btw, saya pun suka tgok dunia tersembunyi tu ;)

    ReplyDelete