follower

ASSALAMUALAIKUM.JEMPUTLA JENGUK BLOG NI.TERIMA KASIH SUDI JENGUK.TINGGALKAN LINK ANDA NTOK AQ FOLLOW YE =)

Friday, December 30

KISAH LIANA SEJENIS POHON MEMANJAT..

Ini adalah pohon liana yang merupakan sejenis pohon memanjat..pohon memanjat ini sering kita lihat dekat cite2 Tarzan sebab lau berlakon Tarzan selalu akan bergayut dri pohon Liana ini ke pohon Liana yang lain..
Pelik Tapi Benar..hehe..
 

 POLOK LIANA:-)

ORANG YG BERNAMA LIANA(syelah nih..:)

kelakarkan..!!nama  pohon nih sebijik macam nama aku Liana..wakaka..cuma yang bezanya Liana itu pohon memanjat manakala sye nih manusia..an human being..tapi kami sama2 Liana..hahaha..dahulu memang sye sendri tak percaya yang nama sye Liana jugak merupakan nama sejenis pohon hutan..ni pun sye tau sebab masa sye belajar geografi  tingkatan 3 asenya kalau tak silap la..kawan2 sye yang menjumpai nama Liana ini dalam buku geografi tersebut,,then,,diorang lah yang bagitahu sye..selepas dapat tau sal nih..diorang tertawakan sye..tapi sye buat derk je..yelah nama kita sama dengan pokok..pada asalnya memang nampak macam klakar..tapi bila sye fikir balik..bagus juga..n famous juga nama sye nih sampaikan pokok pun pakai nama sye.hehehe..


ok..sekarang sye nak gtau tentang kisah pokok Liana lak..maybe ada yang belum kenal ag dgn pokok nih..hhmmmmm......k sebenarnya pokok Liana nih kalau korang nak tau pokok nih mrupakan pokok yang digunakan oleh Tarzan untuk bergayut dari satu pokok ke pokok yang lain..Liana adalah suatu habitus tumbuhan. Suatu tumbuhan dikatakan liana apabila dalam pertumbuhannya memerlukan kaitan atau objek lain agar ia dapat bersaing mendapatkan cahaya matahari. Liana dapat pula dikatakan tumbuhan yang merambat, memanjat, atau menggantung. Berbezaa dengan epifit yang mampu sepenuhnya tumbuh lepas dari tanah, akar liana berada di tanah atau paling tidak memerlukan tanah sebagai sumber haranya.
Tumbuhan memanjat ini paling banyak ditemukan di hutan-hutan tropika. Contohnya adalah jenis-jenis rotan, anggur, serta beberapa Cucurbitaceae (suku labu-labuan). Liana biasanya bukan parasit namun ia dapat melemahkan tumbuhan lain yang menjadi penyangganya dan berkompetisi terhadap cahaya.
Di hutan-hutan lebat yang dipenuhi liana, hewan-hewan arboreal (hidup di pohon) dapat dengan leluasa berpindah dari satu pohon ke pohon lain melalui liana atau dengan bergelantungan pada batang liana. Berbagai kera, seperti siamang dan owa, dikenal sebagai penjelajah pohon yang ulung melalui liana.
Tokoh filem Tarzan juga digambarkan mampu berpindah secara cepat dari satu pohon ke pohon lain dengan berpegangan pada batang liana.
haha..famaous gak nama sye sampaikan boleh sama dengan nama pokok nih...

No comments:

Post a Comment