follower

ASSALAMUALAIKUM.JEMPUTLA JENGUK BLOG NI.TERIMA KASIH SUDI JENGUK.TINGGALKAN LINK ANDA NTOK AQ FOLLOW YE =)

Wednesday, February 6

8 SNEK SIHAT TENGAH MALAM

 ASSALAMUALAIKUM..
Kali ni aku nak share dengan korang sal snek sihat tengah malam...korang kat luar sana mesti tercari-cari apa makanan ringan yang boleh dimakan waktu tengah malam bila terasar lapar sangat..kannn..aku pun kekadang ada gak waktu tengah malam tetiba je perut aku nih meragam terasa lapar sangat..mulut nih tak henti2 nak mengunyah je kerja..so waktu tengah-tengah malam takkan la nak makan makanan berat cam nasi atau mee kan..so aku prefer kat korang sume makan je snek yang sihat nih..


1.AVOCADO

 

Avocado bukan saja membantu mengawal diabetes, bahkan ia menjadikan rambut dan kuku lebih sihat dan cantik malah berfungsi menurunkan kadar kolestrol dan meningkatkan kadar kolestrol baik. 

2.PISANG

Pisang berupaya mengurangkan rasa sakit, merehatkan fikiran, mengurangkan stress dan menahan nafsu makan.

3.YOGURT
 
Yogurt mampu melancarkan sistem pencernaan. Jadi ia sangat bagus untuk anda yang sedang berdiet. Selain itu ia meningkatkan kekuatan tulang dan mencegah osteoporosis. Jika aiskrim terbayang-bayang di kepala and, gantikanlah dengan yogurt ni.

4.STRAWBERRY

Strawberry mampu mencegah beberapa penyakit kroni. Dalam perubatan, ia diyakini memiliki antibakteria dan digunakan sebagai pembersihan pencernaan.Vitamin C dan ellagic asid sebagai antioksidan.Hasil kajian membuktikan ellagic asid mampu mencegah pertumbuhan tumor dalam paru-paru, kanser payudara dan serviks, lidah.

5.EPAL HIJAU

mengunyah sebiji epal hijau atau minum jusnya setiap hari cukup membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan. Kajian menunjukkan epal mengandungi  elemen kesihatan phytonutrient yang boleh melambatkan pengoksidan kolestrol yang tidak baik. Bagi mereka yang mempunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau+saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalakn ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan.

6. BUAH-BUAHAN KERING

Menurut kajian oleh Dr Daniel D. Gallahar dari universiti Minnesota, Amerika Syarikat menyarankan buah-buahan kering seperti aprikot, epal, kurma, kismis dan prun sangat sesuai dimasukkan ke dalam menu diet di seluruh dunia.Nilai ideks glikemik yang rendah mencegah banyak penyakit metabolik.



No comments:

Post a Comment