follower

ASSALAMUALAIKUM.JEMPUTLA JENGUK BLOG NI.TERIMA KASIH SUDI JENGUK.TINGGALKAN LINK ANDA NTOK AQ FOLLOW YE =)

Monday, October 22

TiPS HiLANGKAN KESEDIHAN


AMALKAN DOA KAT BAWAH NI TAU:
 
 DOA APABILA BERDUKACITA@SEDIH


 
 Maksudnya:


"Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku."


Maksudnya:
"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang."




tips2:~

  1.Bila bersediy, tengoklah drama lucu, komedi @ baca buku2 novel@ cite yg ley hiburkan korang..kt u tube kn ada byk gk video2 yg lawak.

2..korang kena ingt xde guna trus bersediy, korang still ada pluang ag so  teruskan hidup n binalah mood ceria seboleh bolehnya, klau nak ceria, kena lah happening dgn apa yg kita wat..tul x..@-@.

3. Pegi bersukan @ berjogging,cara ini dpt releasekan tekanan bcoz kesedihan korang 2

4- Makan makanan yg dapat hepikan korang alaaa...mknn yg korang suke la..2 hak korang tpi kena ingat tau jgn berlebihan, takut t akan memudaratkan diri di kemudian hari, byk makan buah takpe, sebab ada vitamin ;)

5- Cari kawan untok luahkan kesedihan korang @ orang yg korang prcaya.. kekasih,family@ kawan ke.. yg penting luahkan, korang akan lega sebab dah kuarkan sedikit perasaan sedih tu, memang tak hilang dengan sekejap, tapi sekurang-kurangnya korang cuba yang terbaik tau..>.<

6- Bila sediy jangan ingat benda 2 agi, buatkan diri korang sibuk dgn  kegitan harian, xtiviti yg korang sertai ke, coz bila kita sibuk ni  kn kita akan xkn ada masa da ntok pk sal kesedihan kita 2..


7-jangan bersendirian.time sediy akan dtg dgn sendri if korang dok sorang2 tula x..so salulah ada brsama kwn korang..jgn lepak mrata sorang2..carilah kawan yg korang ley wat kawan.

  n yg laz but not least korang kenalah berserah pada Allah Taala setelah korang wat apa yg patut ntok hapuskn ksedihan i2..terapkan,,mindset korang..insyaallah t kesedihan akan berkurangan..
hehe..sambil ingatkan kt korang aku gak ingatkan diri aku sendiri spya xmo ag sediy2..kang  t xpasal2 mata aku bengkak ag..
k lah that's all dari noliey ntok korang tersayang..luv u..

1 comment: